fredag 18 januari 2008

Fredag 11/1 - Femtielva timmar på karolinska akuten

Idag skulle vi ut med med jobbet, käka smaskig mat och dricka öl på texas steakhouse. På väg dit ringde anna, hon störtgrinar. "Nu blir väl du glad, men jag håller på att få missfall!" Det är massor av blod och gör jävligt ont. Hon hade kontakt med sjukvårdsupplysningen här i Sthlm, de säger att barnet är borta och att han bör boka tid hos barnmorskan i dalarna i nästa vecka för att citat "skrapa ur resterna".

Vad är det för jävla svar? Helt kallt bara, det är dött, skrapa skrapa. Som ni vet har ju anna verkligen tagit det här till sig, redan ordnat barnvagn och barnkläder, trots att det bara gått 11 veckor.

Hon ringer direkt till rätt avdelning på något sjukhus, men de kopplar henne till sjukvårdsupplysningen. Det låter som det är samma person som svarar, men trots att de låter likadant säger denna att hon ska åka in till gynekologiska akuten på Karolinska, om inte annat för att för mycket blod vara vara livsfarligt även för mamman. Men de måste ju även göra ett ultraljud för att kolla hur det står till med det där inne. Och de måste ju naturligtvis lägga till att det är för tidigt att rädda någonting ifall det skulle vara illa ställt.

Jag avviker från festligheterna, åker raka vägen hem, och kör in henne till akuten. (Hade inte hunnit fått i mig någon betydande mängd alkohol).
Jag vet inte riktigt vad jag känner. Jag är inte alls glad. Inte ledsen. Såklart är jag ju orolig för anna. Men annars vet jag inte alls, det är inte tomt som i känslolöst heller. Jag vet inte vad det är.

Efter en halvtimme i väntrummet tar de blodprover, blodtryck och puls. Verkar inte vara någon fara för anna i alla fall. Skönt! *puh* Sen börjar väntandet - timme efter timme går, vi sitter där skithungriga båda två, vet inte om det ska ta ytterligare femtielva timmar eller 10 minuter till. Efter 3 timmar säger de att det är dags att flytta på sig, men jag får inte följa med. Hon messar och säger hon hamnat i ett nytt väntrum längre in, där de säger att det kommer ta minst fyra timmar till. 4 timmar! Detta är svensk sjukvård, herregud.

Hon tyckte inte det var nån mening att jag satt där ute för mig själv i fyra timmar vrålhungrig - åk och köp mat! Hon ville dock inte ha något.

Jag åker in till Max på Kungsgatan, klockan är 12 på natten mot lördag, men det har inte börjat täta på med festglada ännu. Vart ska jag ta vägen nu då? Känner mig lite vilsen och hemlös, men det är nog ingenting mot anna där hon sitter alldeles ensam och vet inte vad som händer.

Jag sätter mig i bilen utanför, bakom café operas limousin och käkar upp min hamburgare. Ända tills det kommer en sur snubbe som vill ha min parkeringsplats. Jag får åka, och jag bara följer vägen. Hamnar i en poliskontroll på malmskillnadsgatan, de ska ha körkort och så får jag blåsa. Grönt, trots att jag precis käkat. Hm, undrar vad som skulle hända om man blåste den där apparaten full i mat :)

Nej nu skiter jag i det här - jag åker hem. Väl hemma sitter jag på datorn för att försöka fördriva tiden, och tänker lite smått på hur anna nog gärna hade velat haft nåt att fördriva tiden med, men hon ville inte att jag skulle komma med varken käk eller bok eller dator.

Så här hemma sitter jag, och kollegan M ringer. De har haft skitkul ute, vart ute och svirat, träffat på mitt andra kompisgäng, typ den perfekta utekvällen och jag skulle ju ljuga om jag inte var lite sur och bitter för att jag missade den. Men jag förstår ju att det här inte är nåt som anna planerat fram för att vara taskig.

Klockan tre på natten ringer anna, nu har hon fått komma in och fått en halvtimmes undersökning, allting är klart. Där inne finns en liten krabat som gör volter och trycker bort kameran. Inga fel där inte. Men blodet kommer från moderkakan som på nåt sätt fastnat dåligt. Förhöjd risk för missfall under hela graviditeten och anna behöver ta det lugnt. Precis samma visa som hennes lillasyster alltså. Och hon beordras sexförbud tills nästa ultraljud, som om det skulle vara något problem...

Först nu fick man veta varför det tagit sådan tid - de hade bara en gynekolog på plats, och hon hamnade i en 4 timmar lång operation ungefär när vi kom dit. Kunde dom inte sagt det från början så kunde man åkt och gjort något annat än att sitta där och glo in i väggen... Finns det någon gång tiden går så långsamt som när man sitter i ett väntrum på ett sjukhus?

Jag åker in och hämtar henne. Hon är naturligtvis glad, för att allt gått bra, och helt överlycklig att fått se den lille krabaten. Hon har till och med fått med sig ultraljudsbilder. Jag kände då att jag inte ville få såna nertryckta i halsen, det här var jag inte riktigt förberedd på. Nu kommer jag inte riktigt ihåg varför, men då kändes det inte som en bra idé att titta på dom...

Sen fick man veta exakta tillverkningsdagen också. "12+4", syftade på 12 veckor och 4 dagar. När jag kom hem satte jag och räknade i kalendern... Det är exakt en vecka FÖRE den dag vi trodde. Under en grön period. Det var inte alls en dum kondom som orsakat detta, det var P-datorn som inte märkt att ägglossningen kom en vecka tidigare än vanligt. 94% säkerhet, bah. Skulle vara samma som p-stav, hmf. Hata statistik. Tror dessutom det var en sån där gång med halvdant slentriansex.

Anna var i alla fall väldigt glad och tyckte jag ställt upp bra. Jag är bara så vilsen, jag vet ingenting.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Anja,in med en komentar så vi får rull på detta inlägg =/

Anonym sa...

Ja du var faktiskt ett jättestöd där och då! Tack för det! Ultaljudsbilderna finns kvar om du vill se dem senare.

Anonym sa...

Kära Johan... Jag har en graviditets räknare här och vet dagen då Anna TROLIGTVIS blev gravid, kan skilja 1-2 dagar men aldrig en hel veckas fel. detta kan man räkna ut nu efter att hon gjort UL. Så vilket datum har du kommit fram till att hon blev gravid? Nyfiken eftersom du skyller på att personan inte fungerar så kan vi få detta bevisat nu. Så ge mig det magiska datumet så ska vi se om det stämmer.

Johan sa...

emmy: kan inte anna ge det till dig? :)

fine, vi trodde 29 oktober, men enligt ultraljudet var det 12+4, dvs 15 eller 16 beroende på hur man tolkar det.

Anonym sa...

Jag har varit på 4 UL pga blödningar under mina 16 veckor långa graviditet. Jag har fått olika dagar alla gånger, alltså hur långt gången jag är så jag tar dessa UL med en nypa salt. De kan ju mäta lite fel och en m.m betyder 2-3 dagar. Det har skilt 6 dagar som mest från det datumet jag har trott att barnet blev tillverkat om jag jämför med alla datum jag har fått hittills.

Sen kan det vara så att man har samlag den 12;e och ägget fäster snabbt, eller att det fäster långsamt och då stämmer ju inte dagarna ändå om du förstår hur jag menar. Tar det 2 dagar för ägget att fästa eller 5 dagar, ja det är ju en väldigt skillnad. Då har man samlag den 12:e och 5 dagar senare fäster ägget och barnet blir till.. Den 17:e!! Så ja, ta UL datumen med en nypa salt.

Det är därför man får ett beräknat förlossningsdatum av gynekologen men att man ändå sen får veta att det är normalt att förlossningen kan komma en vecka före eller efter beräknat datum. Så räkna du med 7 dagar före och efter den dan du trodde ni gjorde Peanut så är du inte helt fel ute..

Anonym sa...

Maria: Alltså jag tror dig det är inte det! Men min gynekolog sade att det var VÄLDIGT säkert när de är så små och att det blir svårare att se ju större de blir.

Shit the same egentligen. Det har ju ingen betydelse. Gravid är jag hursomhelst!

Johan: Det skilde EN dag mot vad jag räknade ut med barnmorskan så vi har inte räknat på samma sätt du och jag från början.

Anonym sa...

Maria. Uträkningen är VÄLDIGT säker om man har full koll på sin menscykel och jag har aldrig sett i någon av de som jag känners fall att det skiljer en hel vecka. På mig stämde det prick på dagen. Jag var även på UL säkert 20 gånger under min graviditet pga blödningar osv och mitt datum ändrades i början ca 3 gånger men bara med 1-2 dagar. Och jag tror att det inte är så vanligt i v.12 att man tar fel på en hel vecka under en undersökning och speciellt inte i Sthlm där de har de senaste maskinerna.

Och till J så vill jag bara säga att datumet du har räknat ut inte stämmer. Det var den 30.e Oktober Anna blev gravid. Räkna på det du! Och samtidigt varför är det så viktigt för dig att få veta om det var personan eller ditt slarv som ledde hit? Hon är ju gravid i vilket fall som hellst, du fokuserar helt på fel grej i det här.

Anonym sa...

Det här med datum tror jag man kan diskutera i oändlighet. Jakobs systers bm sa att det är JÄTTE säkert, MEN på mig diffade det med en vecka hit och en vecka dit när jag va på alla ul (olika varje gång) så personligen så tror jag inte att man kan veta EXAKT när barnen blev till. (har aldrig trott det)
Man växer ju olika fort och då måste det väll gälla foster också? Jag har ingen aning, detta är bara vad jag tror och jag tror inte man kan veta. =)

Anonym sa...

Syrran vart flyttad bakåt 3 gånger innan de bestämde sig, hon var i vecka 12 i 1 månad trotts att dom sa att det är en exakt vetenskap.

Det ända man kan vara säker på om vetenskapen om barn är att inget är exakt.

Att sedan skylla på datorn för att den hade fel är också galet, den har aldrig sagt att den är 100%.

Hade en kompis som körde stenhårt med kondom trots att hans tjej käka p-piller för att han inte ville ha ett 2% barn som han kalla det för.

Johan sa...

emmy: Och till J så vill jag bara säga att datumet du har räknat ut inte stämmer. Det var den 30.e Oktober Anna blev gravid. Räkna på det du! Och samtidigt varför är det så viktigt för dig att få veta om det var personan eller ditt slarv som ledde hit? Hon är ju gravid i vilket fall som hellst, du fokuserar helt på fel grej i det här.

29 oktober är vad jag trott hela tiden tills den här undersökningen.

Och "mitt slarv" lär det ju knappast vara, för den kom inte in utan kodis de röda dagarna den månaden.

Anonym sa...

Hell man!

Ditt ex håller på att gå under, ditt barn löper höjd risk att få missfall. Och du funderar över och bittrar över en fest.

Nä du är inte redo för pappauppdraget helt klart. Men du är 25 (?) och vuxen och prioriter så sjukt i mina ögon.

Det här ärnju ett liv. och en tjej du älskat i 8 år. Och du beter dig som om du var tvungen att jobba över istället för att festa.

Stunned!

Dessutom så skiljer sig det där telefonsamtalet till dig mellan dig och anna men det får var mellan er.

Anonym sa...

Smulan har samma upplevelse som mig och Emmy, jag hänvisar ändå till mitt första inlägg. Det stämmer för dig men för mig har det inte stämt på dagen alls.

Det KAN diffa så mkt som en vecka mellan de olika datumen man får och jag har full koll på min sista mens och till och med vilken vecka jag hade sex varje dag för att bli gravid. Detta var alltså väldigt planerat och ändå har datumen gått från måndag den veckan till söndag samma vecka.

Så jo, de kan skilja datum men går jag på mensens sista dag så vet jag ju ändå på ett ungefär när jag ska ha barnet i sommar. Jag har haft olika läkare och barnmorskor som har mätt och kollat varje gång när jag varit inne för blödningarna och de kanske inte har varit så noga eftersom de kollat pga mina blödningar och inte i första hand för att kolla hur långt gången jag är, mer för att kolla så barnet fortfarande lever. Nu ska jag snart på det stora ultraljudet och då ska de däremot kolla mer exakt efter när jag är beräknad och jag får ett cirka datum för hur långt gången jag är och när jag ska föda. Det vet jag iofs eftersom jag bara kan räkna 40 veckor framåt sen sista mens men de kan väl få flytta mig fram och tillbaks några dagar då. Nu på stora ultraljudet tror jag nog inte att det skiljer mer än 3 dagar i så fall om ägget fäst tidigt eller sent i cykeln. Låt dem mäta hur snabbt mitt barn växer liksom.

Det är klart att det kan diffa och speciellt i början när barnet växer så olika fort och en millimiters felmätning är +/- 3 dagar. Jag har många vänner till mig som flyttats fram och tillbaka i datumen innan stora ultraljudet och det betyder ju att den där mätningen ska man ta med en nypa salt eftersom den inte är på dagen exakt.

Det här spelar ingen roll det här för vill barnet bli till så blir det till. Spermierna kan till och med ligga och vänta i äggledaren upp till 4 dagar för att kunna befrukta så då KAN man i princip ha sex när man är i en säker period och sen vips bli gravid för man ägglossar och spermien simmar med sina sista krafter in i ägget.

Johan, har du ett datum du tror så håll dig till det. Vad spelar det för roll om en barnmorska skulle säga att barnet blev till +/- 3 dagar från den 29:e? Det är ju då ni tror så då är det väl det oavsett vad ett mätinstrument säger.

Anonym sa...

Om Anna blev med barn den dan som datorn sagt det inte finns någon risk,kanske e han då ute efter skadestånd så han kan behålla bilen.Det måste ju vara nåt sånt efter som detta tjat när den lille blev till.Sorry J den va väll bara tillförliten till 94%.../Matte

Anonym sa...

Maria. Den säkraste perioden att mäta hur långt gången man är är tidigt i graviditeten då alla barn växer någorlunda lika snabbt. senare är det betydligt svårare. Dessutom har Anna haft en Persona (En P-dator som säger vilka dagar hon har ägglossning eller inte) Vilket gör det hela mycket säkrare att veta hurlångt gången honär. Anna räknadesjälvut att det var den 29.e INNAN UL sedan så bekräftade bara UL det hon redan "visste" så i detta fallet så tror jag att det stämmer väldigt väl.
------------------
Men som sagt det spelar ingen som hellst roll när Anna faktiskt blev gravid för nu så är hon ju det och det är då inga tvivel vem som är pappan heller, och enligt Anna så HAR det slarvats med kondomen under de osäkra perioderna vilket J inte vill kännas vid nu. Men stäm persona du, du får säkert rätt :P. Kanske ska du anmäla kondom företaget med för säkerhetsskull? Jag menar då förändras ju verkligen allt.......???

Johan sa...

Matte: Om Anna blev med barn den dan som datorn sagt det inte finns någon risk,kanske e han då ute efter skadestånd så han kan behålla bilen.Det måste ju vara nåt sånt efter som detta tjat när den lille blev till.Sorry J den va väll bara tillförliten till 94%.../Matte

Haha, nää, det ska inte stämmas någonting nånstans. :)

Jag må vara lite obcest på tillverkningsdatumet, jag vet inte riktigt varför...


Emmy, för första gången så tror jag att anna ljuger: Ingen gång under de röda dagarna den här månaden har det vart något slags besök utan kodis. Men jag förstår fullt ut att du väljer att lita på anna när ord står mot ord, det skulle jag också ha gjort i din sits.

För resultatet spelar det som sagt ingen roll, men lite intressant är det ju.